Baltikum med Kaliningrad

Vi kommer få ta del av ett smörgåsbord av upplevelser i våra baltiska grannländer Lettland och Litauen och i den ryska exklaven Kaliningrad oblast. Både de mångfacetterade huvudstäderna Riga och Vilnius och staden Kaliningrad bjuder på fascinerande upplevelser!

Dag 1: Stockholm

Vår resa tar sin början på färjeterminalen i Värtahamnen där vi möter vår reseledare och checkar in på Tallinks Isabelle. Färjan som ska ta oss till den lettiska huvudstaden Riga avgår klockan fem på eftermiddagen, men redan en timme tidigare går vi ombord och installerar oss i våra hytter.

Dag 2: Riga

Vi äter frukost ombord på färjan som når Riga klockan elva på förmiddagen. Här väntar vår buss som tar oss till centrala Riga och vi beger oss direkt ut i vimlet på en guidad rundtur tillsammans med vår reseledare.

Guidad stadsrundtur i Riga
Vi upptäcker Riga, den forna svenska stormaktstidens största stad. Stadens karaktär är en blandning av många kulturer kring Östersjön. Vi besöker gamla stan och Svenskporten, tittar på Domkatedralen, frihetsmonumentet och Pulvertornet. Rundturen sker delvis med buss och delvis till fots.

Besök i vackra badorten Jurmala
På eftermiddagen åker vi iväg till Lettlands populäraste semesterort Jurmala. Här finns en lång, bred sandstrand, en mysig liten stadskärna och en massa vackra Villa Villerkulla-lika träkåkar. Efter ett par timmar återvänder vi till Riga för att checka in på vårt hotell.

Dag 3: Riga

Nationalparken Sigulda
Följ med till nationalparken Sigulda som ligger öster om Riga, ett område omnämnt som Lettlands Schweiz. I dalen flyter floden Gauja och uppe på en höjd ligger det medeltida slottet Turaida med en modern skulpturpark. För de som orkar gå upp i det högsta ¬tornet är utsikten över dalen imponerande.

Dag 4: Riga

Art Nouveau i Riga
Jugendstilen, eller Art Nouveau, slog igenom inom arkitekturen kring år 1900. Jugendstilen blev särskilt omhuldad just i Lettland och Riga av en rad produktiva arkitekter under den aktuella tiden varför jugendhusen idag är ett av stadens starkaste kännetecken. Vi guidas runt i dessa omtalade kvarter och besöker Riga Art Nouveau Centre där en lägenhet återskapats in i minsta detalj med autentiska interiörer från 1903. På eftermiddagen har vi inget gemensamt program, utan alla kan passa på att göra det de själva önskar. I Riga finns till exempel en massa affärer för den shoppingsugne och gott om SPA-anläggningar för den som vill koppla av.

Dag 5: Riga–Vilnius

Nu när vi lärt känna Lettland beger vi oss vidare till Litauen. Huvudstaden Vilnius är målet för dagen, men innan vi når dit stannar vi till på ett par platser.

Rundale slott
Några mil söder om Riga ligger Rundale slott, ett av Lettlands förnämsta arkitektoniska minnesmärken i barock- och rokokostil. Slottet byggdes mellan 1736 och 1740, som sommarresidens åt den ryska kejsarinnans Annas Ivanovnas Kammarjunkare – Kurlands hertig Ernst Johann von Biron. Ett slott från barockeran är otänkbart utan en så kallad fransk trädgård, en arkitektonisk disposition av gröna plantor som ämnade visa konstens seger över naturen.

Korskullen
Kryžių kalnas är en av Litauens märkligaste platser. Korskullen, som den kallas på svenska, är en plats som kan tyckas spöklik vid första ögonkastet, men det är en fascinerande installation. Framåt kvällen når vi Vilnius.

Dag 6: Vilnius

Guidad stadsrundtur i Vilnius
Under rundturen, som vi till stora delar gör till fots, följer vi Vilnius utveckling längs stadsmuren. Vi bekantar oss med Petrus- och Pauluskyrkan med sina 4 000 stuckaturer, presidentpalatset och de små hantverksbutikerna i Gamla staden.

Bärnsten, bibliotek & Vilnius eget Montmartre
På eftermiddagen passar vi på att ta del av några guldkorn ingen bör missa. Vi börjar med Bärnstensmuseet, som även är ett galleri för konstnärer som arbetar just med bärnsten. Vi fortsätter sedan till det arkitektoniskt fascinerande universitetsbiblioteket och avslutar med Uzupis, stadens konstnärskvarter som 1998 utropades som självständig republik.

Dag 7: Vilnius

Pittoreska Trakai & Arkeologiska Kernavė
Idag åker vi till pittoreska Trakai. På en ö i Gavlesjön ligger det vackra Trakaislottet om¬givet av sin fästningsmur. Slottet byggdes till i flera etapper med början under den andra halvan av 1300-talet, på order av storhertig Kestutis. Vår innehållsrika dagstur fortsätter sedan till Kernavė, som var huvudstad i Storhertigdömet Litauen.
Platsen vittnar om 10 000 år av människans bosättningar i Östersjöregionen och berättar med sina gravhögar om både panteistiska och kristna begravningstraditioner. De arkeologiska lämningarna är Unesco-världsarv sedan 2004.

TV-tornet i Vilnius
I kväll avnjuter vi en middag med underbar utsikt, i en roterande restaurang, och upplever -Vilnius från ovan. TV-tornet är också en minnes¬plats över de litauer som stupade här under frigörelsen 1991.

Dag 8: Vilnius–Kaliningrad

Efter frukost checkar vi ut från hotellet och med vårt visum i högsta hugg åker vi mot den ryska gränsen. Devintas Fortas, beläget utanför staden Kaunas, användes under tyska ockupationen som koncentrationsläger. Här har byggts ett förintelsemonument som vi stannar till för att titta på. Färden går via Kuriska näset, landtungan av sand som separerar Kuriska sjön från resten av Östersjön. Vi räknar med att nå Kaliningrad tidigt på kvällen.

Dag 9: Kaliningrad

Guidad stadsrundtur i Kaliningrad
Idag ger vi oss ut på en riktigt spännande rundtur som ger oss en inblick i den ryska historien. Vi besöker katedralen och tittar närmare på portarna Sackheim, Royal och Brandenburg.

World Ocean Museet och Friedland Gate Museet
World Ocean är ett spännande museum som ger en unik inblick i Rysslands maritima värld. Här finns både u-båt, flertalet fartyg och fantastiska saltvattenakvarium. Friedland Gate byggdes 1857-1862 och dess slutförande markerade slutet på byggandet av den andra försvarsringen. Museet ger en översikt över gamla stan och Köningsbergs historia från ca år 900 fram till modern tid.

Dag 10: Kaliningrad–Svetlogorsk–Stockholm

Badorten Svetlogorsk
Framåt förmiddagen checkar vi ut från hotellet för att packa in våra väskor i bussen. Vår resa är dock inte slut ännu, utan vi ska åka en sväng till Kaliningrad oblasts kust. Fram tills 1991 gömdes Svetlogorsk bakom hammaren och skäran och tillhörde norra Europas största badhemligheter. I dag är det gamla Rauschen, som platsen hette under sin tyskspråkiga period, en skön badort med vackra jugendvillor. Vi tar linbanan ner till den fina sandstranden och strosar runt eller tar ett bad.

Framåt eftermiddagen lider vårt äventyr mot sitt slut och det är dags att åka till flygplatsen som ligger en halvtimme bort. På vägen hem gör ett kort stopp i Warszawa för flygbyte och framåt kvällen är vi framme på Arlanda. På återseende!