RESAN DAG FÖR DAG

DAG 1 Malmö–Berlin
Vi börjar med ett kort möte med upprop på i Malmö innan vi kliver ombord på bussen för att lämna Sverige bakom oss. Via Öresundsbron åker vi in i Danmark och ett par timmar senare når vi Gedser, varifrån vi tar färjan till Rostock i Tyskland. Vi siktar in oss på den tyska huvudstaden Berlin och anländer dit tidigt på kvällen. (420 km)

DAG 2 Berlin
Idag väntar oss en sightseeingtur i Berlin. Bussen tar oss längs Unter den Linden och vi kommer att passera flera kända byggnader så som Staatsoper och Berliner Dom. Under rundturen får vi också se de återstående delarna av ”Die Mauer”, den mur som delade Berlin under Kalla kriget. Här finns East Side Gallery, 105 målningar av konstnärer från hela världen som smyckar muren. Vi besöker också Stasi-museet och på eftermiddagen kommer vi ha tid att utforska staden på egen hand. På kvällen äter vi en typisk tysk middag.

DAG 3 Berlin–Kraków
Vi lämnar Berlin på morgonen och fortsätter vår resa till Kraków, den vackra staden i södra Polen. Någonstans längs vägen stannar vi för lunch och sent på eftermiddagen checkar vi in på vårt hotell i staden som en gång var Polens kungliga huvudstad. Numera är Kraków en modern, pulserande stad som kallas ”Polens själ och hjärta”. På kvällen bjuds vi en fin judisk middag och traditionell musik. (600 km)

DAG 4 Kraków
Bästa sättet att utforska Krakow är till fots. Tillsammans promenerar vi genom gränderna där delar av filmen ”Schindlers lista” spelades in och naturligtvis kommer vi att ta en titt på St Marys Basilika och Saluhallen. Efter lunch besöker vi Auschwitz, ett före detta koncentrationsläger där flera miljoner människor mördades under andra världskriget. Judar tvångsevakuerades från sina hemstäder av nazisterna och transporterades från hela naziockuperade Europa i dagliga konvojer med tåg till Auschwitz-Birkenau. Vi vandrar tillsammans med vår mycket kunniga lokalguide bland barackerna och lyssnar till berättelser om de fruktansvärda saker som hände här.

DAG 5 Kraków– Bratislava
Nu bär det av till Slovakien och dess huvudstad Bratislava. Staden är inte särskilt känd bland utlänska turister, så på vår färd genom Europa passar vi på att upptäcka vilken skatt staden verkligen är – innan alla andra gör det!  På stadspromenaden kommer vi bland annat ta en titt på Europas smalaste hus, vilket inte är bredare än 130 cm. På kvällen blir det slovakiska läckerheter till middag. (450 km)

DAG 6 Bratislava–Zell am See
Vi checkar ut från vårt hotell efter frukost och kör nästan direkt över gränsen till Österrike, till den välkända turistorten Zell am See. Under eftermiddagen når vi fram till vårt hotell högt upp i Alperna. (460 km)

DAG 7 Zell am See
Zell am See erbjuder något för alla smaker. På vintern är det ett skidparadis och på sommaren ett paradis för aktiviteter som skärmflygning, vindsurfing, vandring och golf. Byn är vackert belägen mellan sjön Zeller, en av de renaste sjöarna i Europa, och bergen där Schmittenhöhe är den högsta toppen (2 000 m). Bergen runt Zell am See är perfekta för vandring och vår erfarna guide tar oss med på en fantastisk dagstur i det vackra österrikiska landskapet.

DAG 8 Zell am See–Ljubljana–Lido di Jesolo
Det är dags att åka vidare! På morgonen färdas vi genom ett typiskt österrikiskt bergslandskap och på väg från Österrike till Italien tar vi en sväng till Slovenien och dess huvudstad Ljubljana. Även om Ljubljana klassas som en medelstor europeisk stad, råder här småstadsmentalitet och en avslappnad atmosfär. På eftermiddagen, efter att ha passerat den italienska gränsen, förändras omgivningen och den norditalienska slätten välkomnar oss. I den berömda badorten Lido di Jesolo möts vi av långa sandstränder och glada semesterfirare. (505 km)

DAG 9 Venedig
Mycket nära Lido di Jesolo ligger en av Europas mest unika platser – den sjunkande staden Venedig. Vi korsar lagunen i en taxibåt kallad vaparetto och går i land inte långt från Piazza San Marco. Vår guide visar oss de välkända sevärdheterna Basilica di San Marco och Palazzo Ducale med den berömda Suckarnas bro. Precis som de flesta turisterna måste vi såklart åka gondol, ett mycket romantisk och bekvämt sätt att upptäcka staden. De smala gränderna bland kanalerna tillåter varken bilar eller cyklar. När solen går ner över Adriatiska havet lämnar horder av turister Venedig och ett lugn lägger sig över gator och gränder. Vi åker tillbaka till Lido di Jesolo och tillbringa natten där.

DAG 10 Lido di Jesolo–Chambéry
Det är dags att åka västerut, denna gång till Frankrike. Vi lämnar Lido di Jesolo och färdas genom de norditalienska provinserna Lombardiet och Piemont. Lagom till middagen kommer vi fram till vårt övernattningshotell i sydöstra Frankrike. (640 km)

DAG 11 Chambéry–Paris
Tidigt på morgonen checkar vi ut från vårt hotell och fortsätter vår färd tills vi når Ljusets stad Paris sent på eftermiddagen. (570 km)

DAG 12 Paris
Den franska huvudstaden är en stad rik på museer, konstgallerier och monument. Det mest kända landmärket är nog Eiffeltornet, som byggdes inför världsutställningen 1889. Champs-Elysées, Paris mest kända genomfart, sammanlänkar Place de la Concorde och Place Charles de Gaulle. Det här är en idealisk plats att stanna för en fika och för att studera den parisiska livsstilen. Paris är en av världens modehuvudstäder och här finns något för alla. Fönstershoppa hos de stora modeskaparna eller besök vintage-fantasternas Mecka, de två stora loppmarknader Porte de Vanves och Porte de Saint-Ouen. Vistelsen i Paris avslutas med en trevlig middag på en typisk fransk restaurang i Montmartre.

DAG 13 Paris–Bryssel–Essen
Tyvärr kan vi inte stanna i Paris för alltid, så vi fortsätter vår resa mot en annan intressant destination: Belgiens huvudstad Bryssel. Staden går även under namnet ”Eurocity”, ett namn som kommer ifrån att Bryssel är den Europeiska Unionens huvudstad. Under vår stadsvandring får vi se Grand Place och den berömda statyn av den lilla kissande pojken, Manneken Pis. Efter lunch fortsätter vi vår resa mot Tyskland. Resans sista kväll anordnar vi en avskedsfest då det är dags att säga farväl till våra nyfunna vänner. (550 km)

DAG 14 Essen–Malmö
Det är dags att återvända till Sverige. Vi åker norrut genom Tyskland där vi passerar Hansestäderna Hamburg och Lübeck. Färjan från Puttgarden tar oss tillbaka till Danmark och ett par timmar senare är vi åter i Malmö. Våt resa är slut för den här gången, men minnena – de varar för evigt. (720 km)